De online campagne ‘Think You Can Drink’ gericht op jongeren is een mooi voorbeeld van social responsibility van Diageo. Hiermee wil Diageo (wereldwijd bekend van drankmerken als J&B, Johnnie Walker, Smirnoff, Baileys, Tanqueray en Guiness) op een leuke manier aandacht vragen voor de gevolgen van social media als je te veel gedronken hebt. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de drinkers in de leeftijd van 18-21 jaar zich achteraf schaamt voor foto’s en filmpjes waarop ze dronken te zien zijn op facebook of andere sociale media. Naast schaamte om dronkenschap en geheugenverlies is het sociale gevolg niet te onderschatten. 65% van deze doelgroep geeft toe vrienden of collega’s hierop te beoordelen op grond van foto’s of filmpjes waarbij drank in het spel is.
Hieronder het You Tube filmpje waarop genante dronken loopjes te zien zijn die op cameratelefoon en beveiligingscamera’s zijn vastgelegd.
Drinkscalculator
Door de campagne worden jonge volwassenen aangemoedigd om over hun alcoholconsumptie na te denken, door ze te waarschuwen hoe belachelijk ze eruit kunnen zien op een avond met veel alcohol en hoe hun capriolen veel grotere gevolgen kunnen hebben dan de schaamte op het moment zelf. Het initiatief staat niet op zich, maar is onderdeel van een grotere campagne rondom de “vraag het aan David” alcoholcalculator waarmee je kunt zien hoeveel je gedronken hebt.
Doe de test
Ga naar www.drinkscalculator.com en doe de test. Daarin zie je bijvoorbeeld wat het effect is als je een cocktail of een mojito drinkt.
Drinkscalculator als App?
Drinkscalculator is een leuke site, maar de calculator zou nog beter uit de verf komen als App. Want als je gaat stappen dan heb je altijd je mobiele telefoon bij de hand. Lijkt me een goede tip voor Diageo als ze nog niet bezig met de ontwikkeling van deze App.
NB: het concept van de App doet me overigens ook denken aan The Internship waarin Owen Wilson en Vince Vaughn een app bedenken voor Google die een moeilijke vraag stelt voor je iets met je dronken hoofd kunt plaatsen op social media waar je later spijt van krijgt. Nog niet gezien? Snel gaan kijken!